آموزش شبکه های کامپیوترونرم افزار

اخبارکامپیوترونرم افزار

آموزش شبکه های کامپیوترونرم افزار

اخبارکامپیوترونرم افزار

آموزش شبکه های کامپیوترونرم افزار

مدیر : به شما کاربر گرامی سلام عرض می کنم . امیدوارم در این وبلاگ دقایقی خوبی را سپری کنید . برای آگاهی از امکانات این وبلاگ خواهشمندم که تا آخر صفحه این وبلاگ را مشاهده نمایید.
×××××××××××××××××××
دوستان اگربه مطالب کل وبلاگ دست رسی ندارید حرف aرادرقسمت جستجوی وبلاگ بنویسیدوEnterکنید تاکل مطالب دیده شوند .
×××××××××××××××××××
شماره تماس : 09360141927
ایمیل: aliabeyat@yahoo.com
ایمیل: aliabeyat2013@outlook.com
ایمیل: narmafzartak@chmail.ir ***
ایمیل: narmafzar-tak@live.com
ایمیل: aliabeyat22@gmail.com
ایمیل: aliabeyat@chmail.ir
ایمیل: aliabeyat1370@chmail.ir
××××××××××××××××××
سامانه پیام کوتاه سایت:
5000206024270
ازاین طریق میتوانیدسوالات
وپیشنهادات خودرابه مااطلاع دهید.
وبرای عضویت درخبرنامه هفتگی
علمی عدد1رابه سامانه ارسال کنید.
×××××××××××××××××××
من......
از اینکه خودم هستم خوشحالم.
شاید کامل نباشم اما صادق،
دوست داشتنی و خوشبختم.
سعی نمی کنم کسی باشم که
نیستم و تلاش نمی کنم که همه
را تحت تاثیر قرار دهم. من خودم
هستم .
×××××××××××××××××××
چه ساختن هایی که مرا سوخت و
چه سوختن هایی که مرا ساخت ،
خدای من ، مرا فهمی عطا کن ،
که از مقصد سوختنم ، ساختنی آباد از من به جا ماند.!
( کورش کبیــــــــر )
×××××××××××××××××××

آموخته ام هرگاه کسی یادم نکرد؛ من یادش کنم،
شاید او تنهاتر از من باشد ... !
.
آنگاه که "تنهایی" تو را می آزارد،
به خاطر بیاور که خدا بهترین های دنیا را
تنها آفریده !
×××××××××××××××××××

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۴ تیر ۹۵، ۱۳:۴۰ - بردیا رحمتی
    خوب بود
نویسندگان
234x60 234x60 234x60 234x60 300x100

اشکال زدائی شبکه یک رویکرد ساختیافته

سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۸ ب.ظ

 اشکال زدائی شبکه : یک رویکرد ساختیافته

رویکرد سنتی

به منظور اشکال زدائی شبکه از روش های مختلفی استفاده می گردد . دنبال نمودن مجموعه ای از مراحل  کاملا" مشخص و بررسی سیستماتیک نتایج هر یک از مراحل ، یکی از روش های متداول در این زمینه است .

  • استفاده از  دستور ipconfig به منظور مشاهده آدرس های IP ، Subnet mask و Gateway و اطمینان  از صحت آنها

  • استفاده از دستور ping 127.0.0.1 به منظور حصول اطمینان از صحت عملکرد کارت شبکه

  • Ping نمودن آدرس IP کامپیوتر به منظور حصول اطمینان از صحت تنظیمات و پیکربندی پروتکل TCP/IP

  • ping نمودن آدرس IP سایر کامپیوترهای موجود در Subnet مشابه

  • Ping نمودن آدرس Gateway پیش فرض

  • Ping نمودن آدرس IP  کامپیوتر موجود در Subnet دیگر

در روش فوق ، شعاع میدان عملیاتی به منظور اشکال زدائی بتدریج افزایش خواهد یافت . به عنوان نمونه در ابتدا فرض خواهد شد که مشکل ایجاد شده مربوط به کامپیوتر کاربر است . در صورت عدم صحت فرضیه فوق ، بر روی شبکه ای متمرکز خواهیم شد که کاربر مورد نظر عضوی از آن است . در صورتی که مشکل همچنان وجود داشته باشد ، پا را فراتر گذاشته و بر روی‌ سایر شبکه ها متمرکز خواهیم شد .
روش فوق در زمانی که واقعیتی با نام اینترنت وجود نداشت و یا استفاده از DNS برای حل مشکل نام متداول نشده بود و فایروال ها و VPNs به عنوان یک حقیقت انکار ناپذیر در حیات اکثر شبکه های سازمانی مورد توجه قرار نگرفته بودند ،‌ در ابعاد گسترده ای استفاده می گردید ( همچنان نیز مورد توجه است ) .
فرض کنید یکی از کاربران طی تماس با بخش پشتیبانی شبکه ، عبارت زیر را بیان و  درخواست کمک نماید .

 من نمی توانم هم اینک به سرور ( server ) متصل شوم .

بد نیست عبارت فوق را آنالیز و تمامی احتمالات ممکن را بررسی نمائیم . 

من نمی توانم ... آیا تنها کاربری است که این مشکل خاص را در شبکه گزارش می نماید ؟ آیا سایر کاربران شبکه نیز چنین مشکلی را گزارش نموده اند ؟ در صورتی که مشکل فوق توسط تعداد زیادی از کاربران شبکه گزارش شده است ، نمی توان از روش اشاره شده به منظور تشخیص و حل مشکل استفاده نمود . مشکل ، کامپیوتر کاربر نیست بلکه اشکال چیز دیگری است . به عنوان نمونه ممکن است سرویس دهنده DNS دچار مشکل و یا offline  شده باشد و یا شاید یک روتر در شبکه داخلی دچار مشکل شده باشد و یا سرویس دهنده ای که کاربران قصد اتصال به آن را دارند مشکل سخت افزاری پیدا کرده است .
آیا می توان بین تمامی کاربرانی که برای آنان یک مشکل خاص ایجاد شده است ، رابطه ای  منطقی پیدا نمود ؟ به عنوان نمونه ، آیا تمامی ماشین های آنان بر روی یک subnet قرار دارد ؟ آیا gateway پیش فرض برای subnet مورد نظر به درستی پیکربندی شده است ؟ آیا روتر دچار مشکل شده است ؟ شاید کابلی که دپارتمان مورد نظر را به ستون فقرات اصلی شبکه وصل می نماید ، قطع شده باشد . شاید یک سرویس دهنده DHCP غیرواقعی در subnet مورد نظر نصب و به کاربران ( پس از اتمام مدت زمان  IP نسبت داده شده توسط DHCP واقعی) ، یک آدرس IP تقلبی و غیرقابل روت نسبت می دهد .
در صورتی که مشکل گزارش شده مربوط به یک کاربر باشد ، می توان از روش اشاره شده استفاده و کار اشکال زدائی را با طرح سوالات مورد نظر آغاز نمود . 

... متصل شوم .در چنین مواردی بد نیست که با صراحت از کاربر سوال شود که منظور وی از "متصل شدن " چیست ؟ در برخی موارد ، کاربران از واژه فوق در جایگاه خود به درستی استفاده نمی نمایند . در شبکه از واژه اتصال در موارد متعددی استفاده می گردد .  TCP Session ، ارتباطات   MAC level ، تائیدیه رمزعبور ، حقوق دستیابی و مجوزها ، اتصالات عبور یافته از NAT ، عبور از فایروال ها ، Application Session level و ... نمونه هائی در این زمینه می باشند .
کاربران دارای چه نوع مشکلی ارتباطی می باشند ؟ کاربران پس از اتصال به سرور چه عملیاتی را می خواهند انجام دهند ؟ آیا آنها قصد دستیابی و استفاده از یک منبع مشترک بر روی سرور را دارند ؟ آیا کاربران با پیامی نظیر  "Access denied"  مواجه می شوند ؟ آیا از کاربران به منظور اتصال به سرور درخواست نام و رمزعبور می گردد ؟ آیا کاربران در یافتن منابع به اشتراک گذاشته شده در اکتیو دایرکتوری دچار مشکل شده اند ؟ آیا کاربران با یک map drive مشکل دارند و سوالات فراوان دیگری .
تمامی سوالات فوق زمانی مطرح می گردد که یک کاربر قصد اتصال به یک سرور را داشته باشد . این مشکل می تواند جهت اتصال به  سایر سرورها و یا سایر کاربران نیز وجود داشته باشد . تعیین دقیق مختصات مسئله ایجاد شده بسیار حائز اهمیت است . آیا مشکل ایجاد شده صرفا" در یک مورد خاص خود را نشان داده است و  یا در موارد دیگری نیز مشکل وجود دارد.

 ... به سرور .... شما دارای کاربر و سرویس دهنده ای  در شبکه هستید که علیرغم وجود یک شبکه ارتباطی ، امکان ارتباط بین آنها وجود ندارد . علت چیست ؟ آیا سرور و کاربر عضوء‌یک    subnet  مشابه هستند و یا در یک دپارتمان ، subnet ، طبقه و یا ساختمان دیگر مستقر شده اند ؟ کاربر با استفاده از چه نوع لینک ارتباطی به سرور متصل شده است ؟ یک کابل و از طریق LAN ، یک لینک بی سیم WLAN ، یک خط T1 ، یک لینک Frame Relay ، یک ارتباط  VPN ، یک ارتباط ازطریق مودم کابلی و یا خطوط DSL ؟
در ابتدا لازم است نوع لینک ارتباطی بین کاربر و سرور دقیقا" مشخص گردد و در ادامه با توجه به ماهیت لینک ارتباطی ، بررسی لازم در خصوص عدم امکان برقراری ارتباط ، انجام پذیرد . شاید CSU/DSU  شل شده باشد  و یا به علت تمیز کردن اطاق سرورها ، برخی کابل ها قطع و باعث خاموش شدن یک سوئیچ اترنت شده است . شاید محل سرور در مکان دیگری است و در آن مکان یک خاموشی غیرقابل پیش بینی اتفاق افتاده باشد .
به هر حال لازم است به دقت مشخص گردد که مشکل برقراری ارتباط صرفا" در خصوص یک سرور است و یا سایر سرورها نیز دارای مشکل می باشند . چه نوع ارتباط منطقی بین تمامی سرورها وجود دارد ؟ آیا  کاربران دیگر از لحاظ ارتباط با سایر سرورها  نیز دارای مشکل می باشند ؟ 

 ... هم اینک ...عنصر زمان در اشکال زدائی بسیار تعیین کننده و مهم است . آیا مشکل تازه ایجاد شده است ؟ آخرین مرتبه ای که کاربران بطور موفقیت آمیز به سرور متصل شده اند ، چه زمانی بوده است  ؟ از آن زمان تاکنون چه اتفاق خاصی افتاده است ؟ آیا مشکل دائمی است و یا به صورت کاملا" تصادفی خود را نشان می دهد ؟
پارامتر زمان یک عامل تعیین کننده به منظور تشخیص مشکل ارتباطی با سایر رویدادهائی است که ممکن است شبکه را تحت تاثیر قرار داده باشند . آیا مشکل ایجاد شده در یک ساعت خاص خود را نشان می دهد ؟ در آن زمان خاص چه اتفاق دیگری در شبکه افتاده است ؟ 
با بررسی نمونه پرسش های فوق و یافتن پاسخ مناسب برای هر یک از آنها ، می توان ارتباط احتمالی مشکل ایجاد شده با سایر مسائل موجود را تشخیص و یا حداقل ردیابی نمود . 

رویکرد ساختیافته در این روش به منظور اشکال زدائی شبکه های مبتنی بر پروتکل TCP/IP می بایست بر روی‌ سه محور اساسی زیر متمرکز گردید :

محور اول : مشخص کردن عناصری که باعث بروز مشکل شده اند

  • سرویس گیرندگان : سرویس گیرنده و یا سرویس گیرندگانی که عملا" دچار مشکل شده اند و امکان استفاده از منابع موجود در شبکه را ندارند .

  • سرویس دهندگان ، چاپگرها و سایر منابع شبکه نظیر اینترنت که سرویس گیرندگان با آنها مشکل دارند .

  • شبکه موجود : کابل ها ( در صورتی که بی سیم نباشد ) ، هاب ها ، سوئیچ ها ، روترها ، فایروال ها ، و سایر عناصر موجود در زیرساخت شبکه بین سرویس گیرندگان و سرویس دهندگان

  • شرایط محیطی : شرایط خارجی  نظیر قطع جریان برق ، تعمیر و  نگهداری ساختمان و  سایر مواردی که ممکن است سرویس دهی شبکه را تحت تاثیر قرار دهد .

  • محدوده بروز مشکل : چه تعداد از سرویس گیرندگان و یا سرویس دهندگان دارای مشکل هستند .

  • محدوده زمانی بروز مشکل  : مشکل ایجاد شده در چه مقطع و یا مقاطع زمانی ایجاد می شود . ماهیت آن به چه صورت است : همیشگی ، تصادفی و یا بندرت

  • نوع مشکل ارتباط‍ی : در کدام لایه امکان برقراری ارتباط وجود ندارد : لایه فیزیکی ، شبکه ، حمل و یا application ، تائید و یا کنترل دستیابی و ...

  • بررسی لاگ ها و خطاها : مشاهده و بررسی پیام های خطاء بر روی ماشین های سرویس گیرنده ، جعبه های login و ...

محور دوم :  مشخص کردن مراحل اشکال زدائی

  • بررسی محیط انتقال فیزیکی برای سرویس گیرندگان و سرویس دهندگان و سخت افزار استفاده شده در  زیرساخت شبکه . بدین منظور ، می بایست کابل ها و آداپتورهای شبکه بررسی‌ و نسبت به نصب و عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل نمود . 

  • برسی پیکربندی TCP/IP سرویس گیرندگان ، سرویس دهندگان و سایر سخت افزارهائی که از آنها در زیرساخت شبکه استفاده می گردد . بر روی سرویس گیرنده و سرویس دهنده ، می بایست آدرس های IP ، sunbet ، تنظیمات Default Gateway ، سرویس دهنده DNS و ... بررسی گردند.

  • بررسی ارتباط روتینگ بین سرویس گیرندگان و سرویس دهندگان . بدین منظور می توان از دستوراتی نظیر  Ping , Pathping , tracert و سایر ابزارهای مشابه به منظور بررسی صحت ارتباط end-to-end TCP/IP در سطح شبکه ، استفاده از packet sniffing به منظور مانیتورینگ session لایه transport ، استفاده از nslookup و telnet و سایر ابزارها به منظور اشکال زدائی لایه application نظیر مسائل name resolution ، مسائل تائیدیه و ... استفاده نمود .

محور سوم : درک مناسب ، طرح پرسش  و تست   

  • به منظور تسریع در امر اشکال زدائی و گرفتار نشدن در سیکل های بسته ، می بایست علاقه مندان با نحوه عملکرد پروتکل ها به خوبی آشنا شوند  . اشکال زدائی موفقیت آمیز  TCP/IP به درک و شناخت مناسب از نحوه کارکرد این پروتکل و ابزارهای اشکال زدائی بستگی دارد.
     

  • نوع پرسش و نحوه پاسخ به آن ، نحوه ذخیره سازی و ایجاد ارتباط بین اطلاعات دریافتی با اطلاعات ذخیره شده ، یکی از ارکان مهم در موفقیت اشکال زدائی شبکه محسوب می گردد . اشکال زدائی ،‌ هنری است ارزشمند که موفقیت آن به استفاده مناسب از منطق و  بصیرت بستگی دارد . 
     

  • در نهایت ، به منظور محدود نمودن شعاع عملیات اشکال زدائی ، می بایست همه چیز را تست نمود. بدین منظور ، می توان از نرم افزارهای متنوع اشکال زدائی استفاده نمود .

هیچ چیز در زندگی با ارزش تر از
حل یک مسئله سخت
و
کسب یک تجربه موفقیت آمیز نمی باشد.

در صورت بروز مشکل در شبکه و به منظور اشکال زدائی آن از چه روش و یا روش هائی استفاده می نمائید ؟  برای حل هر مشکل ، قطعا" می توان یک راه حل مناسب را پیدا نمود ولی مهم استفاده از روشی است که در کوتاهترین زمان و با صرف کمترین هزینه مشکل را برطرف نماید .
به منظور اشکال زدائی شبکه های مبتنی بر پروتکل TCP/IP ، می بایست شناخت مناسبی نسبت به این پروتکل وجود داشته باشد . پروتکل ، در حقیقت مجموعه ای از مراحل به منظور ارسال بیت ها در شبکه را مشخص می نماید . TCP/IP ، پروتکلی ‌است با چهار لایه و چندین پروتکل در هر لایه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی