آموزش شبکه های کامپیوترونرم افزار

اخبارکامپیوترونرم افزار

آموزش شبکه های کامپیوترونرم افزار

اخبارکامپیوترونرم افزار

آموزش شبکه های کامپیوترونرم افزار

مدیر : به شما کاربر گرامی سلام عرض می کنم . امیدوارم در این وبلاگ دقایقی خوبی را سپری کنید . برای آگاهی از امکانات این وبلاگ خواهشمندم که تا آخر صفحه این وبلاگ را مشاهده نمایید.
×××××××××××××××××××
دوستان اگربه مطالب کل وبلاگ دست رسی ندارید حرف aرادرقسمت جستجوی وبلاگ بنویسیدوEnterکنید تاکل مطالب دیده شوند .
×××××××××××××××××××
شماره تماس : 09360141927
ایمیل: aliabeyat@yahoo.com
ایمیل: aliabeyat2013@outlook.com
ایمیل: narmafzartak@chmail.ir ***
ایمیل: narmafzar-tak@live.com
ایمیل: aliabeyat22@gmail.com
ایمیل: aliabeyat@chmail.ir
ایمیل: aliabeyat1370@chmail.ir
××××××××××××××××××
سامانه پیام کوتاه سایت:
5000206024270
ازاین طریق میتوانیدسوالات
وپیشنهادات خودرابه مااطلاع دهید.
وبرای عضویت درخبرنامه هفتگی
علمی عدد1رابه سامانه ارسال کنید.
×××××××××××××××××××
من......
از اینکه خودم هستم خوشحالم.
شاید کامل نباشم اما صادق،
دوست داشتنی و خوشبختم.
سعی نمی کنم کسی باشم که
نیستم و تلاش نمی کنم که همه
را تحت تاثیر قرار دهم. من خودم
هستم .
×××××××××××××××××××
چه ساختن هایی که مرا سوخت و
چه سوختن هایی که مرا ساخت ،
خدای من ، مرا فهمی عطا کن ،
که از مقصد سوختنم ، ساختنی آباد از من به جا ماند.!
( کورش کبیــــــــر )
×××××××××××××××××××

آموخته ام هرگاه کسی یادم نکرد؛ من یادش کنم،
شاید او تنهاتر از من باشد ... !
.
آنگاه که "تنهایی" تو را می آزارد،
به خاطر بیاور که خدا بهترین های دنیا را
تنها آفریده !
×××××××××××××××××××

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۴ تیر ۹۵، ۱۳:۴۰ - بردیا رحمتی
    خوب بود
نویسندگان
234x60 234x60 234x60 234x60 300x100

اشکال زدائی سیستم فایل

شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶ ب.ظ

اشکال زدائی سیستم فایل

هفت قانون طلائی به منظور نگهداری دیسک

مدیران سیستم به منظور نگهداری سیستم و پیشگیری از بروز مسائل و مشکلات در ارتباط با سیستم فایل ، می توانند از مجموعه قوانین زیر که انجام آنها تابع یک نظم و یا اولویت خاص نمی باشد ، استفاده نمایند .

  • ارتقاء سیستم به ویندوز 2003 : ارتقاء سیستم به ویندوز 2003 دلایل متعددی دارد که برخی از آنها در ارتباط با امکانات ارائه شده به منظور مدیریت و نگهداری سیستم فایل و یا دیسک می باشد :

  • :: عملکرد دستور chkdsk در ویندوز 2003 بمراتب سریعتر از ویندور 2000 است . علاوه بر این ، برنامه فوق قادر به حل مسائلی نظیر خرابی MFT ( برگرفته از Master File Table ) است که در نسخه های قبلی امکان آن وجود نداشت .
    :: ارائه ابزارهای قدرتمندی نظیر DiskPart.exe ،  Fsutil.exe و  Defrag.exe  که دارای انعطاف مناسبی برای مدیریت دیسک از طریق خط دستور در مقابل محیط رابط کاربر گرافیکی می باشند . استفاده از ابزارهای فوق را می توان توسط اسکریپت ها مدیریت و  آنها را در یک بازه زمانی خاص به صورت اتوماتیک اجراء نمود .
    :: با استفاده از ویژگی جدید ASR ( برگرفته از Automated System Recovery ) ، بازیافت ولوم سیستم و یا بوت در زمان بروز مشکل آسانتر می گردد .

  • استفاده از سخت افزار های لازم به منظور افزونگی اطلاعات : با استفاده از RAID 1  ، امکان بازیافت اطلاعات از یک دیسک آسیب دیده با مدت از کارافتادگی صفر فراهم می گردد در حالی که RAID 5 ، روش مناسبی به منظور حفاظت داده موجود بر روی دیسک است . نسخه های سرویس دهنده ویندوز دارای امکانات نرم افزاری از قبل تعبیه شده به منظور حمایت از RAID می باشند ( RAID نرم افزاری  ) . یک کنترل کننده RAID سخت افزاری دارای کارائی بمراتب بیشتری نسبت به مدل نرم افزاری آن است . به منظور استفاده از پتانسیل RAID نرم افزاری ارائه شده در ویندوز برای mirroring ولوم های سیستم و بوت ، می بایست ولوم های فوق یکی و مشابه باشند .

  • استفاده از یک نرم افزار مناسب آنتی ویروس : ویروس های کامپیوتری در صورت آلودگی یک سیستم ، قادر به انجام خرابی های گسترده و متنوعی می باشند . خرابی MBR ( برگرفته از Master Boot Record ) و سایر بخش های حیاتی هارد دیسک ، نمونه هائی در این زمینه می باشد . مدیران سیستم می بایست علاوه بر نصب و بهنگام نگه داشتن یک برنامه مناسب آنتی ویروس ، پیشگیری لازم در خصوص انجام عملیات خطرناک و  تهدید آمیز نظیر اجرای اسکریپت ها از منابع غیر مطمئن (اسکریپت های موجود در یک وب سایت غیرمطمئن ) و یا استفاده غیرایمن از اینترنت را انجام دهند . عدم رعایت موارد فوق ، احتمال آلودگی سیستم را افزایش خواهد داد .

  •  Defragment کردن سیستم فایل در محدوده های زمانی مشخص :  انجام عملیات فوق در فواصل زمانی خاص بر روی تمامی کامپیوترها خصوصا" سرویس دهندگانی که تراکنش های متعددی را انجام می دهند ، ضروری می باشد . چراکه پس از استفاده زیاد از فضای ذخیره سازی ( اضافه و حذف فایل ) ، رسانه ذخیره سازی ( دیسک ) به سرعت قطعه قطعه خواهد شد . وضعیت فوق ، باعث کاهش سرعت اجرای برنامه های ذخیره شده بر روی رسانه ذخیره سازی می گردد . به منظور انجام یک defrag موفقیت آمیز، می بایست حداقل پانزده درصد فصای آزاد بر روی هارد دیسک موجود باشد . بنابراین در صورت تکمیل ظرفیت یک دیسک ( سیستم و یا داده ) ، امکان نگهداری مطلوب آن با مشکل مواجه خواهد شد . دستور جدید Defrag.exe ارائه شده در ویندوز 2003 را می توان با استفاده از دستور Schtasks.exe زمانبندی نمود  ( در مقابل اجرای دستی برنامه Defrag و یا تهیه یک نرم افزار خاص ) .

  • اجرای Chkdsk/r در محدوده های زمانی مشخص  : دستور فوق ، سکتورهای بد موجود بر روی دیسک را پیدا کرده و با بازیابی داده ذخیره شده ، آنها را به مکان دیگر منتقل می نماید .  دستور chkdsk.exe را می توان از طریق خط دستور و یا از طریق کنسول Recovery ( در صورتی که امکان راه اندازی طبیعی سیستم وجود نداشته باشد ) ، اجراء نمود . در مواردی که قصد اجرای دستور فوق را بر روی ولوم سیستم و یا بوت داشته باشیم ، ویندوز برنامه autochk.exe را بگونه ای پیکربندی خواهد کرد تا در اولین مرتبه ای که سیستم راه اندازی می گردد ، امکان اجرای آن فراهم گردد . 

  • بررسی و مشاهده event logs به صورت ادواری به منظور آگاهی از مسائل مرتبط با دیسک : در برخی موارد همزمان با بروز مشکل در دیسک ، ویندوز به صورت اتوماتیک اجرای برنامه autochk.exe را در اولین مرتبه راه اندازی سیستم ،‌ زمانبندی می نماید . در چنین مواردی ، یک event در بخش application log ثبت می گردد ( منبع بروز خطاء Chkdsk و یا WinLogon اعلام می شود ) . با مشاهده application log  ،‌ می توان از وقوع این نوع رویدادها و علل آن آگاهی یافت و قبل از بروز یک فاجعه اطلاعاتی ، راهکار مناسبی برای آن انتخاب نمود .

  • تهیه Backup از تمامی ولوم ها بطور مرتب  : گرفتن backup از ولوم سیستم ، بوت و داده از جمله اقدامات حیاتی به منظور نگهداری مطمئن دیسک در شرایط خاص و بحرانی  است. با استفاده از ASR در ویندور 2003 ، به سادگی می توان از ولوم های سیستم و بوت backup تهیه نمود .  برای گرفتن Backup از داده های موجود برروی دیسک می توان از برنامه Backup ویندوز ( ntbackup.exe ) و یا سایر ابزارهای موجود در این زمینه استفاده نمود . صرفنظر از روش استفاده شده برای تهیه backup ، می بایست همواره انجام آن در یک بازه زمانی خاص و کاملا" مشخص تکرار تا در صورت بروز مشکل بتوان به سرعت و مطمئن به آخرین اطلاعات دستیابی داشت .

 در پایان، می توان یک اصل مهم دیگر را به موارد  فوق اضافه نمود :  

  • نسبت به تغییر صدای دیسک بی تفاوت نباشید : خرابی دیسک اغلب با صدای عجیب آن آغاز می گردد . هر نوع صدای غیرطبیعی می تواند علائم اولیه بروز یک مشکل باشد. بنابراین در صورت شنیدن صدای غیرعادی ، می بایست بلافاصله از آخرین اطلاعات موجود backup تهیه و در ادامه ، با بررسی event log ، اجرای دستور chkdsk -  r و سایر ابزارهای اشکال زدائی ،  علل بروز مشکل بررسی گردد .

نکاتی برای اشکال زدائی با این که اقدامات پیشگیرانه در جای خود بسیار حائز اهمیت است ، ولی همواره احتمال بروز مشکل و یا خرابی وجود خواهد داشت . در چنین مواردی ، از امکانات مختلفی به منظور برخورد با مشکل موجود استفاده می گردد . chkdsk.exe ، یکی از ابزارهای کلیدی ارائه شده در ویندوز 2003 به منظور اشکال زدائی سیستم فایل است که در ادامه با برخی نکات در خصوص استفاده بهینه و مطلوب از  آن آشنا می شویم . 

  • اطمینان از وجود آخرین نسخه backup سیستم قبل از اجرای دستور Chkdsk.exe

  • عدم توقف اجرای برنامه chkdsk.exe در حین انجام وظایف خود 

  • توجه به مدت زمان مورد نیاز به منظور اجرای دستور chkdsk.exe  . اجرای دستور فوق بر روی ولوم های با ظرفیت بالا زمان زیادی بطول خواهد انجامید . در صورت ضرورت می توان اجرای دستور فوق را با استفاده از سوئیچ هائی خاص سبک تر نمود ( chkdsk drive_letter /f /c /i ) .

  • دستور Chkdsk.exe را نمی توان بر روی ولوم های سیستم و یا بوت در زمان فعال بودن ویندوز ، اجراء نمود . همچنین ، در صورت باز بودن  file handles بر روی‌ یک ولوم ، نمی‌ توان از خدمات دستور فوق در جهت اشکال زدائی استفاده نمود . برنامه Chkdsk.exe قبل از هر گونه عملیات بر روی‌ رسانه ذخیره سازی، اقدام به قفل نمودن آن می نماید . بدیهی است در صورتی که برنامه Chkdsk.exe قادر به قفل کردن یک ولوم نگردد ، پیکربندی آن را بگونه ای انجام خواهد داد که در اولین مرتبه راه اندازی سیستم ، شرایط اجراء فراهم گردد . 

  • با استفاده از دستور chkntfs.exe می توان از وضعیت ولوم و این که آیا برنامه autochk.exe به منظور اجراء در اولین مرتبه راه اندازی پیکربندی شده است ، آگاه گردید . در صورت ضرورت ، می توان اجرای برنامه autochk.exe را با استفاده از دستور chkntfs.exe با تاخیر همراه ساخت . 

نگهداری مطلوب یک رسانه ذخیره سازی ،
مستلزم عملیات پیشگیرانه و آگاهی از نحوه برخورد ساختیافته با مشکلات موجود و استفاده مفید از ابزارهای اشکال زدائی است .

در این مقاله به بررسی یک رویکرد سیستماتیک به منظور اشکال زدائی سیستم فایل بر روی سرویس دهندگانی که ویندوز 2003 بر روی آنها نصب شده است ، خواهیم پرداخت . در این راستا ابزارهای متعددی معرفی و با نحوه استفاده از آنها آشنا خواهیم شد. 
اشکال و یا خرابی سیستم فایل می تواند زمینه بروز مسائل مختلفی نظیر از دست دادن داده و یا عدم راه اندازی سیستم را ایجاد نماید .  کارشناسان حرفه ای فناوری اطلاعات علاوه بر این که اقدامات متعددی را به منظور نگهداری ایمن و مطمئن سیستم فایل انجام می دهند به  خوبی می دانند که در صورت بروز مشکل ، چگونه با آن برخورد نمایند .
در این مقاله علاوه بر آشنائی با مجموعه اقدامات پیشگیرانه در خصوص نگهداری مطلوب دیسک ، به بررسی یک رویکرد سیستماتیک به منظور برخورد با مشکل ایجاد شده ، خواهیم پرداخت .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی